De volgende dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roxanne van der Lek - WaarBenJij.nu De volgende dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roxanne van der Lek - WaarBenJij.nu

De volgende dagen

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

25 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Het is ongelovelijk hoeveel de familie ons laat zien. En al normaal de boodschappen doen, is voor ons een happening. Er zijn hier allemaal chineese supermarkten, waar je echt alles kunt krijgen. Wij hebben dus ook al moeten koken en dat is lachen. Ik dacht laat ik oerhollandse erwtensoep maken en daar horen aardappelen in en wortels. Aardappelen?! Ik moest wel gek zijn. Maar er zijn hier natuurlijk andere gebruiken. Zo drinken ze hier in de ochtend pure gember, echt waar. En omdat tanisha niet zo lekker was moest ze het ook drinken, want het is goed voor je. We zijn echt stuk gegaan om dr reactie.
Maar ja ze brengen ons dus overal heen. Donderdag zijn we even naar de vreemdelingendienst geweest om hier straks niet illegaal te zijn. Daar hebben we gelijk een dagie van gemaakt, naar de Hermitage mall en andere plekjes om leuke dingen te kopen. In de avond gingen we naar de vergadering van ons geloof. Daar ontmoetten we weer wat andere vrienden van de zoon. Die kwamen gelijk de volgende dag even langs, om te chillen op de bank in de tuin. Die bank is echt hemels. Ze zitten er altijd, in de ochtend om samen te eten, in de avond om lekker te kletsen en muziekje op te zetten. Dus vrijdag even uitgerust en op de bank gelegen met mensen. In de avond zijn we weer even naar de stad gegaan voor ons werk.
Daarna gingen we naar Blauwgrond, een buurtje met allemaal javaanse eettenten, "warungs". Echt een leuke buurt en super goedkoop eten. We hadden een hele maaltijd voor maar 6 euro. Op de chile bank opgegeten met muzieķ op de achtergrond en de donkerpaarse lucht. Dat is echt leven. Plus Denzel heeft ons leren "dansen" (in hoevere je dat dansen kunt noemen).
Volgende dag, ff denken ik vergeet altijd alles, ohja, we zijn een film gaan kijken in het huis, want het was echt te heet om iets te doen. Maar in de avond namen Naomi, de dochter samen met haar verloofde en Denzel ons mee naar Nieuw Amsterdam. Dat lijkt dichtbij, maar was toch nog een stukie rijden, over de Bosjesbrug.
Maar het was zooo waard, want we waren net op tijd voor de zonsondergang in de zee. Het is een prachtig park, waar je kan wandelen en veel selfies kan maken.
Op de terugweg hebben we gezongen in de auto en gelachen totdat we in een grote file kwamen. Toen dachten we leuk te zijn en stapten we met zn drieën uit om te gaan lopen, omdat het toch "sneller" was. Maar we moesten over de brug terug lopen en dat is gewoon de meest schamelle 1 km lange brug die ik ooit heb gezien en hij is hoog!! Maar het heeft wel een supermooi uitzicht. Dus wij daarop lopen en toen kwamen we dus een babykatje tegen. Nou die konden we niet achterlaten. Dus wij met dat katje lopen, maar ja toen we weer beneden waren moesten we hem wel achterlaten, want je kan aardig ziek worden. Ja dat was niet zo.
Achteraf nog even spullen kopen (want dat doen ze echt iedere dag) en toen lekker slapen!

• 25 Januari 2016 - 15:01

Gitta Zuidervaart.:

Wat leuk Roxanne zo'n reis.Ik begrijp wel dat je heel enthousiast ben. Alleen al van het verslag word je al enthousiast. Nog lekker genieten hè. Lieve groetjes Jan en Gitta Zuidervaart

• 25 Januari 2016 - 17:25

Debby Hoogendijk:

Hahaha.....geen tijd om je blog bij te houden he?! Nou, as je maar leut heb! Heb je al souersap gedronken? En een broodje pom gegeten? Roti bij de Ropram? Allemaal doen hoor! En bij de Hermitage is een schoenenwinkel met prachtige hoge hakken ....ehhhh, geen velddienstschoenen!) Have fun!

• 25 Januari 2016 - 21:23

Els Kraan:

Hey Ali Illegali ;), enjoy!

• 25 Januari 2016 - 21:26

Els Kraan:

O ja: FOTO'S FOTO'S!!! :)

• 26 Januari 2016 - 09:33

Judith Roosveld:

Roxanne,

Leuk je blog.

Psa wan prisiri én switi tin ini Sranan, odi!

• 26 Januari 2016 - 11:08

Opa Bu Oma Ja:

Och wat fijn dat je daar het leven hebt gevonden.
    Surinamers zijn altijd chili.

• 26 Januari 2016 - 17:32

Glenn En Janny Van Onselen:

Hoi Roxanne,

Hopelijk ken je mij nog??? Tijdens ons familieweekendje (van 22/25-1'16) lazen we het 1e deel van jouw Surinameverslag en onze Pascale reageerde namens ons allemaal.
    Inmiddels het volgende deel gelezen en wat heerlijk voor je dat je zo geniet.
    Bonny en ik waren daar ooit (in 1992) toen Pascale in Suriname woonde en Bonny haar eindstage deed bij de zuster in de Gravenstraat...........bij iedereen bekend.
    Al lezende ben ik weer even terug, ik bezocht veel hotspots en samen met Pascale reed ik naar Frans Guyana......heel bijzondere ervaringen. M.n. de mensen in Paramaribo vond ik erg gastvrij en vriendelijk. Ik lees dat je al veel tips kreeg m.b.t. "verplichte bezoekjes" dus je komt na 1 maart (!!!) met een rugzak vol herinneringen terug.

Dikke kus en lieve groet van ons.

• 27 Januari 2016 - 07:20

Ihnasya:

Ik weet nu in ieder geval wat wij voor onze tuin moeten aanschaffen