...Laatste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roxanne van der Lek - WaarBenJij.nu ...Laatste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roxanne van der Lek - WaarBenJij.nu

...Laatste week

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

22 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Waarschijnlijk is dit het laatste verslag die ik in Suriname ga schrijven (dit jaar). Ik ben op dit moment al een beetje aan het voorbereiden op de terugreis, al is het alleen in mn gedachte. Plannen in mn hoofd wat we nog gaan doen en wanneer ik ga inpakken enz. Ik probeer ook nog afspraken te maken met mensen nu het nog kan. Binnen de vijf weken dat we hier zijn hebben we al zoveel mensen leren kennen, dat we gewoon bekende zien als we ergens uitgenodigd worden. Nou werkt het natuurlijk mee dat we in dezelfde organisatie zitten. Iedereen kent iedereen.
Vorige week bijvoorbeeld waren we weer bij een andere vergadering toen we met een zuster begonnen te praten. Toen zei ze opeens: "Hee, jullie zijn toch in Henar geweest?" Ze had van een vriendin gehoord, die het had gehoord van een stel die naar haar gemeente was gekomen (dat leuke stel uit Henar). Zo toevallig.
Ja we waren weer ergens anders vorige week. Woensdag waren we nadat we afgezet waren door de taxi meteen even naar de stad gegaan. Ja stadsmeiden he, we wouden even shoppen (arme Denzel). We gingen om 5 uur weg, want de winkels zijn hier tot laat open. En daar hebben we gebruik van gemaakt ook. Leukste hesje ooit gekocht.
Donderdag met de plaatselijk gemeente weer in de dienst geweest en in de avond weer naar de vergadering in Geijersvleijt. We hadden ze lang niet gezien. Maar die zaal zelf heb ik echt niet gemist omg. De stad zelf is wat warmer dan de streken daarbuiten, dus wij kleden ons daarop. Maar we waren even vergeten dat er in die zaal een airco staat die door de ijskoningin zelf wordt bestuurd. Echt, mn poten waren blauw achteraf.
Vrijdag werden we door een andere familie opgehaald (vrienden van Judith en Jerry). Nou was er door tante Judith wel door neus en lippen door gezegd dat de familie iets rijker is. Maar tante Judith vindt mensen al rijk als ze Hollandse producten kopen. Maar toen wij werden opgehaalt, werden naar Kasabaholo gebracht en reden we de oprit op van een gigantisch huis met een grote garage met meerdere auto's. En toen kwamen we in het huis, nouuu we lachten ons echt een deuk. Het plafond was onzettend hoog, met een grote hanglamp. Echt zo'n huis uit mtv crips.
Het gezin heeft een zoon en dochter van onze leeftijd en ze hadden in de avond een paar jongeren uitgenodigd om roti's te eten en daarna in de chill ruimte te zitten (ja ze hebben een ontspannings ruimte). Was wel gezellig, want ze gingen ons wat dansjes leren (wat eigenlijk kapot schaamtelijk was, aangezien ik dans als een houten paal en hun als water).
De dag daarna waren we met de groep jongeren in de dienst geweest. Op een gegeven moment kwamen we bij een huis waar veel kinderen speelden. Mensen uit onze organisatie maken ook voor kleine kinderen filmpjes die over bepaalde normen en waarden spreken, maar op een leuke manier. Dus wij riepen ze allemaal bij elkaar en lieten wat filmpjes zien. Achteraf kwam de verzorger er ook bij staan!
In de avond naar de vergadering geweest. Ze zitten in de zaal die bij Bethel staat, dus er waren wel wat bekenden. Na de zaal zijn we naar een restaurant geweest midden in het bos. Daarna zijn we naar Saramacca gegaan, waar het gezin een vakantiehuis had staan.
Hier zijn we tot 3 uur 's nachts gaan pingpongen, omdat het kan. De dag erna lekker uitgeslapen, wat gaan voetballen met de kinderen uit de buurt en daarna Grongingen gaan bekijken. Lekker toeristisch met veel bakra's. Er stond naast de rivier een groot oud huis, waar vroeger een burgemeester woonde. Er zaten allemaal gaten in de bodem en deze huizen staan vaak meters boven de grond. Maar ja het was zon mooi huis, ik wou het gewoon even van binnen zien. En toen ging Tanisha natuurlijk ook en Anfernee wou ook wel (zoon) en toen gingen alle andere bakra's ook maar. Dus toen stonden we daar met zn alle te gillen bij ieder gekraak wat we worden. Ja stoer he kuchkuch.
Nou was erg geslaagd weekend. En nu is het maandag, de maandag van de laatste week :(. Ah joh ik mag niet zeuren.

• 27 Februari 2016 - 16:16

Glenn & Janny Van Onselen:

Hoi Roxanne,

Jaaaaah, het gaat nu opschieten voor jullie en zoals je al schreef: "niet zeuren". Jullie hebben een eindeloos mooie periode beleefd waar je nog lang aan terug zult denken.
    Wij genoten op afgstand mee.
    Telkens als je nu iets leest over Suriname heeft dat je speciale aandacht en dat blijft zo.
    Gelukkig is het in NL inmiddels uitgeregend dus daar misten jullie niets aan.
    Straks wel weer even wennen aan koud weer enz. enz.

Glenn en ik wensen jou samen met vriendin een veilige thuisreis toe.

Liefs,
    Glenn & Janny van Onselen.

• 27 Februari 2016 - 22:00

Esther Tabak:

Ik heb erg genoten van je verhalen, ik had al tegen je moeder gezegd die komt niet meer terug. Ik vind jouw echt een typ om daar te blijven. Zal zeker wennen zijn in Nederland en dat je niet lekker meer op het balkon kan chillen. Ik wens je goede reis en tot gauw

• 28 Februari 2016 - 17:31

Petra Bolleboom:

Hey Roxanne!

Ik ben weer helemaal bijgelezen met al je verslagen, maar ik moet steeds vaker tussendoor even snel googlen voor de betekenis van al die voor mij onbekende Surinaamse woorden die je er tussendoor gooit. Zo leer ik er ook weer wat bij! Ha ha. :-)) Fijne dagen nog en goede thuisreis gewenst. Veel liefs, Petra.

• 29 Februari 2016 - 18:07

Gerard En Jenny:

Bedankt Rox, voor je levendige en vooral persoonlijke verslagen.
    Veilige terugreis toegewenst en tot van de week op de actie.

Liefs, Gerard en Jenny.

• 01 Maart 2016 - 02:39

Ria:

Hoi Roxanne
    Bedankt dat jij je leuke ervaring en belevenissen met ons wilde delen, en mee mochten genieten.
    Straks Nederlandse tijd 8u op dinsdag ochtend kom je weer in het werkelijke leven in krommenie aan maar dat heeft ook z'n sjarme. Goede reis en tot gauw.
    Ria