Al over de helft (deel 1) - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Roxanne van der Lek - WaarBenJij.nu Al over de helft (deel 1) - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Roxanne van der Lek - WaarBenJij.nu

Al over de helft (deel 1)

Door: Roxanne

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

11 Februari 2016 | Suriname, Nieuw Nickerie

Dag iedereen!! Sorry voor de vertraging, maar het is de laatste week aardig intensief geweest, dus op de enige momenten dat ik vrij was, heb ik op bed gelegen. Ik zal maar meteen to the point komen, want er is veel te vertellen. Vorige week donderdag zijn we voor het eerst naar de vergadering geweest in Henar. De gemeente bestaat uit ongeveer 50 leden en de vergadering wordt gehouden in een school, aangezien ze nog geen zaal hebben. Het eerste wat mij en vooral Tanisha opvielen, was de grote hoeveelheid beestjes die rond de lampen vlogen. En zaten wij nu toevallig onder een lamp. Ze vielen gewoon op je hoofd! Dit was voor Tanisha bijna te veel geworden. De straten waren zwart van de kevers. Blijkbaar was dit een eenmalige gebeurtenis, maar velen moesten lachen om de manier dat we ermee omgingen. Nu, na een week (wat echt een eeuwigheid lijkt), zijn we het een beetje gewend.
De volgende dag gingen we mee in de velddienst. Hier is het nog beter dan in Paramaribo! De meeste broeders en zusters maken hier veel uren en er zijn meerdere pioniers (dat betekent dat diegene een bepaald aantal uren moeten halen), maar dat halen ze met gemak! Ik was in de ochtend met een Surinaamse broeder die me met 3 Bijbelstudies meenam en dat was alleen de ochtend! Er zijn hier langs de weg meerdere eettentjes waar je bami of nasi kan halen, dus in de middag eten ze altijd met een groepje. Omdat het dorp zo klein is, kom je veel mensen uit de organisatie tegen, dus je leert gelijk de gemeente kennen. In de middag gingen we naar Paradijs om daar te prediken. En het is daar precies zoals de naam al zegt. Er staan hele leuke gekleurde huizen met ertussen grote stukken grond en op de achtergrond groene rijstvelden met bomen. Wij gingen toevallig een nieuw gebied doen. Omdat ze hier zoveel door het gebied gaan, wordt er aangemoedigd om zonder tijdschriften of Bijbel langs de deuren te gaan. Er wordt dus alleen een gesprek gehouden en er mag niet over de Bijbel gesproken worden. Echt alleen persoonlijke belangstelling! Dat vond ik zo appart. Maar het werkt, want iedereen houdt hier van een praatje.
In de avond kwamen en nog twee meiden bij uit Paradijs. Dus we zaten met zn zevenen in huis en het was net een studentenwoning, waar iedereen eten pakt wanneer die honger heeft en piano. Gaat spelen om 12 uur 's nachts. Ook zaterdag hadden Tanisha en ik veel uren gepredikt.
Zondag pakten we voor een nachtje weg, want we gingen met zn vijfen naar Bikipan. Op naar een ander avontuur, waar ik zo verder over ga vertellen, want ik heb nu honger en mn vingers worden moe.

• 11 Februari 2016 - 18:38

Rosella:

Ik vind je STOER!!!!! klinkt zo geweldig allemaal! Geniet ervan roxy!

Xxxx ro

• 15 Februari 2016 - 16:53

Els:

Leuk om je belevenissen te lezen. Dat klinkt allemaal goed, joh! Gezellig! Je zal de tijd van je leven hebben, niet?! Geniet ervan!